Spår ekstrem økning i pakker frem mot jul!

Nesten alle budselskapene ansetter for å kunne betjene en ekstrem økning av antall pakker som vil bli sendt fremover. Økningen er både grunnet Covid-19 og Black-friday, før julerushet. Hittil i år har Posten hatt 42 prosent økning på pakker fra netthandel sammenliknet med samme tid i fjor. For å klare å få tatt unna den store økningen som har vært og økningen som vil komme i handelen fra nå og frem til jul så velger de å ansette hele 600 medarbeidere. 

Også leveringstjenesten Helt hjem forventer en stor vekst i november. Med en økning på 143 prosent opp mot november i fjor. For å håndtere økningen de forventer, skal de doble bemanningen på hovedterminalen deres. 

Hjemlevering

Med så stor økning er det merkelig for oss at de ikke heller ser mer aktivt på løsninger for å effektivisere hver levering slik at budene kunne levert flere pakker på samme tid. Volumet av pakker ser ut til å skulle fortsette å øke fremover. Ved å fortsette å gjøre ting på dagens måte, vil man hele tiden være avhengig av å ansette flere. 

Hver pakke skal sorteres og tildeles en bil som kjører en rute. Ruten kan være den samme som 10 andre fra andre budselskap kjører. Dette er hverken miljøvennlig eller sikkert for alle som er ute å går langs med veiene. Hver leveranse er avhengig av å få kontakt med kunden for å kunne sette igjen pakken på døren. Sjåførene sitter i bilene sine og ringer kunder uten å få svar for så og kjøre til adressen og finne ut at ingen er hjemme. Da må de på slutten av ruten sin kjøre til de riktige henteterminalene eller post i butikk. og rekker de ikke det, kjører de tilbake til terminalen og pakken må lastes opp på en ny bil og kjøres ut til henteterminalen. 

Flere biler kjører innom samme punkter, men i forskjellig rekkefølge grunnet forskjellige leveringsintervaller.
Flere biler kjører innom samme punkter, men i forskjellig rekkefølge grunnet forskjellige leveringsintervaller.

Effektiviteten er langt i fra optimal.

Vi mener at for hver Boxn eller Multiboxn utplassert og for hver pakke som blir levert i disse, bedres effektiviteten. Miljøet og trafikksikkerheten vil samtidig bli bedre ivaretatt. Leveringssikkerheten og mulighetene for svinn bedres ved at både kunden og budet får kvittering når koden er benyttet og pakken er lagt inn. Pakken ligger da sikkert helt frem til kunden kommer og kvitterer den ut. Budet har ikke måttet ta en eneste telefon underveis, mens pakken blir skjermet for vær og tyver. 

Vårt håp er at budselskapene skal se gevinsten av dette og bli med på å revolusjonere hvordan dagens hjemlevering blir gjennomført. 

Se mer om Boxn her!

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ønsker du å få tilsendt vårt nyhetsbrev med nyheter innenfor markedet og våre nye produkter.

*Bildene sett på nettsiden er animasjoner og 3d modeller av produktene. Det ferdige produktet vil variere litt i utseende.

nb_NONorwegian

Denne nettsiden bruker cookies